خودتان را امتحان کنید. فاصلة شما با شهدا چقدر است؟
ـ آیا هیچگاه به جریان عظیم بشریت از گذشته تا حال و به سوی آینده نظری انداختهاید؟
ـ فکر میکنید مهمترین انتخاب آنها چه بوده است؟ و تا چه مقدار از راه را رفتهاند؟
ـ فکر میکنید نسل گذشته، چه مقدار به فکر ما بوده است؟
خیلی زیاد زیاد کمی خیلی کم
ـ چه مقدار نسل گذشته را مقصر میدانید؟
بیشتر کمی بیشتر کم خیلیکم
ـ فکر میکنید آینده را چه کسانی میسازند؛ نسل آینده یا نسل ما؟
ـ اگر بخواهید افراد نسل قبلی را گروهبندی کنید، معیارهای انتخاب شما چیست؟
ـ برای معیارهای پیشنهادی خودتان، چند مصداق تعیین کنید. نمرة بیست را به کدام گروه میدهید؟
1. آنهایی که همیشه در جنب و جوش بودند و در تلاش برای پیمایش راه
2. آنهایی که چشم در مسیر بادها داشتند و در وسوسه و شک.
3. آنها که بیهیچ دغدغه، فقط مرور میکردند شب را و روز را، هنوز را.
4. گروهی که فروشنده بودند؛ از زمین، باغ تا آبرو و ناموس و...
ـ آیندة ایدهآل شما چیست؟
ـ آیندة ایدهآل آیندگان چیست؟
ـ چه برداشتی از روند روزها دارید؟
□
نه! کمی صبر کنید...
بگذارید صادقانه و بیرودربایستی و شفاف دربارة مسائل صحبت کنیم، ممنون.
ـ میدانید نسل جوان امروز چگونه به اطراف خود مینگرد؟ میدانید تصویر ذهنی جوانان چیست؟
ـ میدانید راجع به نسل گذشته و گذشتههای نسل چگونه میاندیشند؟
ـ میدانید چرا میگویند: نسل سوخته، نسل فراموش شده، نسلی که دورهاش گذشت؟
ـ جملات زیر را چگونه تمام میکنید؟
1. انقلاب کردیم تا...
۲. جنگیدیم چون...
3. شهید شدیم تا آینده...
4. و اگر هنوز زندهایم اما هنوز...
5. رفتیم و رزمیدیم چون ما را چنین تربیت کردند که نباید امام را تنها بگذارید و نسبت به دین خدا...
6....
ـ در جملات زیر، زیر قسمتهایی که خوشتان نمیآید خط بکشید.
اگر گذشته را از دست چپاولگران 2500 ساله نجات داده و «شب» را از تخت به زیر کشیدیم و «روز» را بر صدر نشاندیم پس شما هم میتوانید همچنان در امتداد «روز» بالا بروید.
اگر هشت سال در جنگی که در یک طرف خندق، تمام احزاب کفر بودند و در سمت دیگر آن عدهای اما نورانی که روسفید هم از معرکه بیرون آمدند شما هم میتوانید به جای پدرانتان باشید و پیوسته و در ادامة آنان.
«ما میتوانیم» خونی است که در پیکرة نسلها جاری و ساری خواهد بود چرا که کمخونی به پای این شجرة طوبی ریخته نشده...
اگر ریشههای ما به «عاشورا» آنگاه شاخههای ما تا «ظهور» میرسند
□
ـ دقیقاً توی چه فکری هستید؟
ـ فکر میکنید در جهان پیچیده و تکنولوژیگی و دیجیتالی آینده، انتخابهایمان چگونه خواهد بود؛ باز یا بسته؟!
ـ فکر میکنید خط انتخاب شما با انتخاب پدرانتان، یک خط خواهد بود یا زاویهدار؟
ـ اگر زاویهدار، آنگاه چند درجه؟ و البته شاید جوابش خیلی محرمانه و خصوصی باشد و به کسی ربط نداشته باشد، اما مهم است که برای خودتان جواب مناسبی داشته باشید، شاید فرزندان شما نیز مایل باشند چیزهایی بدانند! صدالبته این وسط خیلیها میخواهند خیلی بدانند گاه با ربط و اغلب، بیربط.
ـ اگر به فاصله عاشورا تا ظهور نگاهی بیندازید فکر میکنید چه اتفاقاتی میباید میافتاد ولی نشده است و چه حوادثی نمیباید ولی افتاده است؟
ـ شما کجا ایستادهاید؟
حاشیة گود وسط میدان هرکجا آباد ناکجا آباد
ـ شما چه میگویید؟ میگویند «شهدا، کاری کردند کارستان»؛ میگویند «ولی به زودی فراموش میشوند»
(البته، کمی سعی کنید از بودِ فعلی خود کمی با فاصله بایستید و به سؤالها جواب دهید!)
ـ آیا شما هم اعتقاد دارید «شهدا از دست نمیروند بلکه به دست میآیند»؟
ـ آیا تا به حال این احساس را داشتهاید که «باد ما را با خود برده است و شهدا ماندهاند»؟
ـ آیا یک ذرّه هم که شده به ذهنتان خطور کرده که نکند از شهدا، ابزار ساخته باشند برای هزار در بسته؟
ـ آیا شده است که ستارهات را شهود کنی و دیگران منکر باشند و تو...؟
«شهیدی که در قبر خندید» را چه اندازه قبول داری؟ (باور کنید بیهیچ سوگیری این جمله را نوشتم)
اگر بگویند یک قلم بردار و از عاشورا تا ظهور خطی مستقیم بکش، بدون اینکه دستت بلرزد، قبول میکنی؟
ـ میدانید هر جامعه به سمت تصویری که در ذهن انسانهای آن وجود دارد حرکت میکند؟ بیایید حرکت را ادامه دهیم و بازهم سردار باشیم، اما انتخابگر.
ـ بیایید بازهم اگر کار به «خونبازی» کشید، بمیرانیم، وگرنه بمیریم.
ـ بیایید ببینیم چه چیزهایی از نسل گذشته به ما رسیده است...
1. 2500 سال تمدن عظیم ایرانی + 1400 سال تمدن شکوهمند اسلامی
2. تفکر انسانی و زیبای شرقی
3. منابع عظیم انرژی، موقعیتهای جغرافیایی از ژئوپلتیک، ژئواستراتژیک و چند «ژئو»ی دیگر...
دیگر... بازهم فکر کنید
4. مدیریت انقلابی و اسلامی امتحان شده در نبردهای انقلاب و جبهههای رزم
5. فرهنگ «ایثار و جهاد» و...
□
ـ آیا پیشنهاد میدهید از حالت انفعالی خارج شویم و آیندة خودمان را خودمان رقم بزنیم؟
مگر شما نبودید که گفتید در قرآن کریم آمده است: «خداوند آیندة هیچ قومی را تغییر نخواهد داد مگر اینکه خود بخواهند».
چشمها را باید شست، جور دیگر باید دید
به دادِ ریشهها باید رسید و فضا را برای شاخهها گشود
گذشته را دفن نکرد و آینده را مثله و حال را نیز.
□
بیایید استنتاج زیر را تمام کنیم
ـ اگر کلّ یومٍ عاشورا
ـ اگر کل لیلٍ قدر
آنگاه:
بیایید نه از اسب بیفتیم نه از اصل
بیایید کمی به خود بیاییم، بیشتر، کمی بیشتر و بیشترتر!